Forstoppelse - se hvad du kan gøre

Forstoppelse - se, hvad du kan gøre

Forstoppelse kan gøre ondt og være virkelig belastende. Her får du fem tips til, hvordan du kan komme forstoppelsen til livs.

Forstoppelse er plagsomt. Og når man har et almindeligt afføringsmønster, tænker man ikke over det, men når man rammes af det, fylder den ellers naturlige kropsfunktion pludselig meget.

Det anslås, at mellem 10 og 15 procent herhjemme lider af forstoppelse. Her er kvinderne i overtal. Det er en harmløs tilstand, men varer den i en længere periode, kan man blandt andet risikere at få hæmorider, polypper og betændelse.

Der findes måder at forebygge forstoppelse på. Her er daglig motion, en sund, fiberrig kost og regelmæssige toiletbesøg nøglen. Det er nemlig vigtigt at huske, at "Når man skal, så skal man" i stedet for at holde sig længe.

Det kan du gøre

Hvis du er så uheldig, at du ikke kan komme af med afføringen, føler dig oppustet, har smerter og problemer med af besørge på toilettet, kan du følge disse råd, som både er gavnlige som forebyggelse og kur:

  • Dyrk motion mindst en halv time hver dag. Det kan blandt andet være en gåtur i rask tempo.
  • Spis en fiberrig kost med fuldkorn, grøntsager, frugt, fisk og lidt kød. Styr udenom kager, slik og hvidt brød, og undgå at spise for meget.
  • Gå på toilettet, så snart du mærker trang til det, lad være med at udskyde.
  • Sørg for at drikke en masse væske i løbet af dagen.
  • Hvis intet hjælper, kan du bruge et middel, som stimulerer tarmene eller gør afføringen blød.

Midler mod forstoppelse

Væske er vigtigt og sammen med en fiberrig kost, skal du helst drikke mindst 1,5 liter dagligt ifølge sundhed.dk. Har du forstoppelse er det bedst at spise mange små måltider i stedet for få store.

En fiberrig kost består blandt andet af 75 gram fuldkornsprodukter som havregryn og rugbrød dagligt og i øvrigt følge de officielle kostråd, som du kan læse om her.

Du kan tage forskellige midler for at lette tilstanden, både når det står på og som forebyggelse:

  • Indtag loppefrøskaller dagligt med et stort glas vand. Husk at drikke godt med væske i løbet af dagen.
  • Tag et dagligt kosttilskud med magnesium. Husk at drikke godt med væske i løbet af dagen, hvis du tager det.
  • Brug afføringsmidler, der stimulerer bevægelserne i tarmene.
  • Brug afføringsmiddel, der blødgør afføringen.

Derudover har sundhed.dk disse råd, når du sidder på toilettet: Svaj lidt i ryggen, læn dig fremover og træk vejret dybt, før du begynder at presse, brug eventuelt en skammel til fødderne, så dine ben kommer højere op til kroppen.

Virker svesker mod hård mave

Et godt, gammelt råd mod hård mave er svesker alene eller i juice og sveskegrød. Men virker sveskerne egentlig mod forstoppelse?

Ja, de kan virke afførende. Det samme gælder grøntsager, rosiner, figner og andre tørrede frugter, fordi de har et højt indhold af plantefibre: 'Plantefibre giver tarmen noget at arbejde med, og de suger væske til sig, så afføringen bliver blødere', skriver Rigshospitalet i deres patientvejledning.

Læs også:

Derfor får vi luft i maven

Mad, der giver luft i maven

Kilder: Rigshospitalet, sundhed.dk, netdoktor,dk.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *