Du kan sagtens spise dig til et sundt hår, og en af madvarerne er såmænd æg. Æg indeholder stoffer, der styrker dit hår. og derfor er æg sundt for håret.

Hvad er sundt for håret? Disse 4 ting skal du spise

Æg er sundt for håret, men der findes også mange andre madvarer, der vil styrke din hårpragt. Her kigger vi nærmere på fire ting, der vil forskønne dit hår.

Sundt for håret: Dette er en artikel om madvarer, der indeholder stoffer som er med til at styrke håret. Der findes masser af råd, forskning og teorier på dette område, men her har vi vagt fire madvarer ud, som dit hår vil blive glad for du spiser noget mere af. Vi håber du kan lide artiklen og informationerne, og at du vil bruge tre sekunder på at bedømme artiklen med 1-5 stjerner. Du må også meget gerne skrive hvad du gør for, at holde dit hår sundt og lækkert. På forhånd mange tak.

Kan man spise sig til en voldsom hårpragt? Nej, men du kan spise mad, der er sundt for håret, og som styrker forholdene for dit hår.

Og selvom du spiser 12 æg hver dag, så vil din frisør ikke begynde at skrige når hun ser dig. Sådan virker det ikke, men der findes masser af sunde stoffer i de nævnte fødevarer herunder, og de hjælper altså dit hår i den rigtige retning.

Samtidig giver de sunde madvarer dig et bedre helbred, og så undgår du også lidelser som luft i maven eller ondt i maven.

Æg giver sundere hår

Vi starter med æg, fordi æggene indeholder mange nyttige stoffer for håret.

Æg indeholder blandt andet B-vitaminet biotin, der har vist sig at være rigtig godt for håret.

Faktisk bliver biotin meget ofte tilsat i shampoo, men du kan også spise dig til et større indhold af det.

En vigtig pointe er dog, at biotinen ikke frigives når du spiser rå æg, men kun du indtager æggene i tilberedt tilstand. Altså som blødkogt, hårdkogt, spejlæg og så videre.

Generelt skal man ikke spise for mange æg, men et æg om dagen sker der intet ved. Og dit hår bliver altså glad for det.

Laks og andre fede fisk

Generelt anbefales masser af fisk i kosten, men det hjælper også på håret.

Blandt andet laks indeholder som bekendt omega 3 fedtsyrer, og sammen med B-vitaminer og jern i laksen, ja så er det guf for hårbunden.

De fede fisk afhjælper tørt hår, og styrker samtidig dit helbred generelt. Er du ikke til laks, kan en mad med makrel i tomat også være løsningen.

Også blandt andet valnødder og rapsolie indeholder omega 3 fedtsyrer.

Der findes faktisk undersøgelser, der viser at omega 3 fedtsyrer direkte kan øge hårets vækst.

Broccoli og spinat styrker håret

Du kan også med fordel spise masser af blandt andet broccoli og spinat.

De indeholder store mængder af A-vitaminer og C-vitaminer, men også jern, og det er kræs for dine hårsække.

Gulerødder er i øvrigt også gode, da de også indeholder store mængder A-vitamin. Og i øvrigt samtidig styrker dit syn.

Fuldkornsprodukter

Du skal også spise masser af fuldkornsprodukter. De indeholder masser af B-vitaminer og zink, som styrker håret.

Så hellere flere måltider med fuldkorn end for meget pasta og ris.

Generelt om hårets sundhed

Som med så meget andet, handler det om at leve sundt. For gør du det, ja så trives håret også bedst.

Derfor skal du spise varieret, sørge for en god nats søvn, undgå stress og leve et liv om omtanke.

Det vil du også kunne mærke på håret.

Derfor er ovenstående gode råd dog fine at følge, for de styrker håret yderligere.

Var denne artikel nyttig for dig?
  • Sundt for håret
Sending
Brugerne mener
4.67 (15 stemmer)

Leave a Reply