Du kan faktisk spise dig til et bedre syn, og det handler blandt andet om at spise flere grøntsager. Og her er der nogle grøntsager, der er bedre end andre. Du kan eksempelvis spise flere gulerødder, for de er gode for øjnene.

Bedre syn: Spis disse grøntsager og styrk dine øjne

Kan man spise sig til et bedre syn? Det ka du faktisk godt, og her en liste med grøntsager, der er gode for dine øjne, og som styrker dit syn.

Dette er en artikel, der handler om hvilke grøntsager, der skaffe dig et bedre syn. For faktisk er der en række grøntsager, der er gode for dine øjne. Der er lavet mange undersøgelser på området, og i denne artikel fremhæver vi nogle af konklusionerne. Men der er også andre. Du må meget gerne vurdere artiklen fra 1-5 stjerner, og også meget germe dele dine erfaringer omkring at spise sundt for at styrke øjnene. På forhånd tak.

Har du nogensinde set en kanin med briller? Nej, den spiser gulerødder, og derfor får den et bedre syn.

Sådan lyder en gammel vits, men der er faktisk en del sandhed gemt i morsomheden.

For en række grøntsager kan nemlig styrke dit syn, og nogle grøntsager hjælper mere end andre.

Netop det med at kunne spise sig til et bedre syn er undersøgt mange steder, men der mangler stadig meget forskning på området.

Alligevel er der konklusioner man kan drage, og dem kigger vi lidt nærmere på her.

Hvilke grøntsager hjælper til et bedre syn?

Helt konkret kan vi starte med gulerødderne. Det er nemlig ikke en myte, at gulerødder er sunde for øjnene.

Gulerødderne indeholder en hel del A-vitaminer og betakaroten, og begge dele er med til at give dig et bedre syn.

Helt konkret kan et fornuftigt indtag af gulerødder være med at styrke dit nattesyn, så hold dig endelig ikke tilbage.

Og C-vitaminer er godt for øjnene, og det finder du jo blandt andet også i appelsinjuice.

Det handler om stoffet lutein

Det er i høj grad stoffet lutein, der er med til at styrke dine øjne og dermed skaffe dig et bedre syn.

Et eksperiment foretaget af Sundmagasinet på DR1 viste i 2017, at 300 testpersoner på blot fem uger kunne fordoble mængden af lutein i blodet, og det kan på sigt forbedre synet.

Lutein findes i øjets nethinde, og det er vigtigt for at opretholde et godt syn. Samtidig findes det i en række grøntsager, som du derfor med fordel kan spise flere af.

Kroppen kan ikke selv danne stoffet, og derfor er det nødvendigt, at vi får det ind med maden. Lutein kan fås som kosttilskud, men du kan sagtens spise dig til et højere indhold helt naturligt.

Disse grøntsager indeholder lutein

Det er blandt andet spinat og broccoli, der indeholder gode mængder af lutein. Så sæt dem på tallerken.

Men du kan også høste gode mængder af stoffet ved at spise grønkål og ærter. Og i øvrigt også gulerødder, som vi var inde på længere oppe i artiklen.

Udover disse grøntsager, finder du også lutein i gode mængder i mandariner og ferskner.

Helt overordnet tyder studier på, at grøntsager med grønne blade styrker synet.

Æg giver også bedre syn

Det er dog ikke kun grøntsager der styrker øjnene. Også æg er godt for synet, blandt andet også fordi det indeholder lutein og zeaxanthin.

Helt præcist er det især æggeblommen, der kan være med til at give dig et bedre syn.

Du skal dog ikke spise for mange æg, men følge den almindelige anbefaling på cirka et æg om dagen.

I øvrigt skal vi heller ikke glemme fødevarer som fede fisk, der kan nedsætte risikoen for blandt andet grå står, men også nødder kan gavne synet.

Helt overordnet vil en sund kost være godt for dine øjne, men lad dig gerne inspirere af de ovenstående fødevarer.

Var denne artikel nyttig for dig?
  • Grønt for øjnene: Spis dig til et bedre syn
Sending
Brugerne mener
4.27 (11 stemmer)

Leave a Reply